HomeNieuwsSitemapDisclaimerContact Activiteit en rust gaan hand in hand

Een rondje sauna

Om op de juiste manier van de sauna gebruik te maken, wordt in het gebouw stap-voor-stap aangegeven op welke manier het 'rondje sauna' in zijn werk gaat. Deze stappen worden in het onderstaande overzicht uiteen gezet.  

  1. Vóórdat u de saunacabine ingaat maakt u gebruik van de warme douche.
  2. Na het douchen droogt u zich goed af. De handdoek die u daarvoor gebruikt moet bij voorkeur niet dezelfde zijn als waarop u zit of ligt in de saunacabine.
  3. Maak vervolgens gebruik van een warm voetenbad. Op deze manier wordt door de voetzoolreflex het lichaam voorverwarmd en versneld op de temperatuur gebracht.
  4. In saunacabine wordt een temperatuur aangehouden die ligt tussen de 80 en 90 graden Celcius. Door de hoge temperatuur heerst er een relatief lage vochtigheidsgraad waardoor de hoge temperatuur aanvoelt als prettig. Op de onderste bank is het vanzelfsprekend minder warm dan helemaal boven in. AI naar gelang uw reactie kan de eerste saunagang 8 tot 12 minuten duren.
  5. Loop vervolgens even de buitenlucht in om frisse lucht in te ademen en heen en weer te lopen.
  6. Na alle warmte, kunt u nu afkoelen. Gebruik hiervoor de koude douche. 
  7. Voor de tweede maal maakt u nu gebruik van een warm voetenbad.
  8. Uw hart heeft na de gezonde inspanning rust nodig. Er kan nu een pauze van tenminste 15 minuten ingelast worden. Dit kan in de rustruimte. U heeft tijdens uw verblijf in de saunacabine vocht verloren: tijdens uw pauze kunt u dit weer aanvullen door water of vruchtensap.